І. Загальні положення
-
Цими рекомендаціями установлюються загальні вимоги до розроблення документів щодо планування заходів з евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей із зон надзвичайних ситуацій (збройних конфліктів).
-
Планування заходів з евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій та із зон збройних конфліктів (далі – планування евакуації) покладається на місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання.
-
Для планування евакуації в місцевих військових адміністраціях, органах місцевого самоврядування та на суб’єктах господарювання утворюються комісії з питань евакуації. На суб’єктах господарювання з чисельністю працюючого персоналу менш як 50 осіб призначається особа, яка виконує функції зазначеної комісії.
-
Планування евакуації здійснюється на підставі рішення комісії з питань евакуації відповідного рівня, у якому визначаються:
аналіз ситуації, що склалася або може скластися;
райони (населені пункти), у яких необхідно здійснювати заходи з евакуації;
безпечні райони (населені пункти) для розміщення евакуйованого населення та матеріальних і культурних цінностей;
час початку евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей та час закінчення;
порядок вивезення населення (виведення пішки) та матеріальних і культурних цінностей транспортними засобами;
організація управління евакуацією;
заходи забезпечення евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей.
-
Для завчасного планування евакуаційних заходів розробляються такі документи:
комісіями з питань евакуації місцевих військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування – план евакуації населення та план приймання і розміщення евакуйованого населення (у разі планування розміщення на їх території евакуйованого населення);
комісіями з питань евакуації суб’єктів господарювання – план евакуації працівників.
-
Плани евакуації населення (працівників) розробляються комісією з питань евакуації, підписуються її головою, затверджуються керівником органу (суб’єкта господарювання), який утворив таку комісію, погоджуються органом, на території якого планується розміщення евакуйованого населення.
Комісія з питань евакуації, утворена місцевою військовою адміністрацією, органом місцевого самоврядування, на території якого планується розміщення евакуйованого населення, розробляє план його приймання і розміщення в безпечному районі, який затверджується керівником органу, що утворив відповідну комісію.
-
Координацію діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з питань евакуації та методичне керівництво плануванням цих заходів здійснює Державна служба України з надзвичайних ситуацій.
ІІ. План евакуації населення
-
Плани евакуації населення місцевих військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання складаються з текстової частини та карти або схеми.
-
Текстова частина плану евакуації населення місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування складається з трьох розділів:
І. Планування заходів з організації та проведення евакуації.
ІІ. Планування заходів із забезпечення евакуації.
ІІІ. Особливості планування евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
-
У розділі І «Планування заходів з організації та проведення евакуації» наводяться висновки з оцінки обстановки та зазначається інформація щодо:
1) складу органів з евакуації, порядку та строків приведення їх у готовність до виконання завдань за призначенням;
2) порядку оповіщення населення про початок евакуації;
3) кількості населення, яке підлягає евакуації, за категоріями;
4) порядку вивезення населення (працівників) та матеріальних і культурних цінностей транспортними засобами та виведення населення пішки;
5) розподілу суб’єктів господарювання за збірними пунктами евакуації (далі – ЗПЕ), пунктами посадки;
6) безпечних районів (пунктів) розміщення евакуйованого населення (працівників) та матеріальних і культурних цінностей;
7) пунктів посадки на транспортні засоби;
8) маршрутів евакуації;
9) пунктів висадки в безпечних районах;
10) заходів з приймання, розміщення, захисту та життєзабезпечення евакуйованого населення та матеріальних і культурних цінностей у безпечних районах.
-
У розділі ІІ «Планування заходів із забезпечення евакуації» зазначається інформація щодо:
1) забезпечення управління та зв’язку під час евакуації;
2) транспортного забезпечення, а саме:
кількість транспортних засобів кожного виду і строки їх подачі до пунктів посадки, від яких транспортних підприємств залучаються транспортні засоби;
кількість населення, яке вивозиться (загальна чисельність по кожному пункту посадки);
строки відправлення евакуйованого населення в безпечні райони (місця посадки та час відправлення);
строки прибуття евакуйованого населення до пунктів висадки (час прибуття в пункти висадки);
кількість рейсів (кількість людей за рейсами та кількість транспортних засобів);
порядок вивезення евакуйованого населення з пунктів висадки до пунктів розміщення (кількість автотранспортних засобів, від яких транспортних підприємств виділяються, час прибуття до пункту висадки, маршрути руху автотранспорту до пунктів розміщення);
3) медичного забезпечення;
4) охорони громадського порядку та забезпечення безпеки руху на маршрутах евакуації (у разі необхідності);
5) першочергового життєзабезпечення евакуйованого населення в безпечних районах та під час евакуації;
6) організації розвідки (інженерної, радіаційної, хімічної, пожежної, медичної, біологічної) (у разі необхідності);
7) порядку інформування та інструктажу;
8) календарного плану проведення заходів з евакуації.
-
Розміщення органів з евакуації, межі зон (районів) виникнення надзвичайних ситуацій
(військових конфліктів) тощо на картах та схемах відображаються оперативно-тактичними умовними позначками.
-
За наявності двох і більше маршрутів евакуації їх нумерують. На маршрутах вивезення евакуйованого населення автотранспортом позначаються вихідні пункти, назви міст і населених пунктів проходження автоколон.
-
На маршрутах евакуації пішки позначаються місця малих привалів через кожні 1,5-2 години руху і великих – на початку другої половини добового переходу.
-
До плану евакуації населення (працівників) можуть додаватися необхідні розрахунки, схеми, графіки тощо.
ІV. Планування заходів з евакуації при загрозі (виникненні) збройних конфліктів
-
За планування заходів з евакуації із зон збройних конфліктів відповідають органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання.
-
При плануванні заходів з евакуації враховуються райони можливих бойових дій та безпечні райони, визначені Міністерством оборони України на особливий період.
-
Планування заходів з евакуації матеріальних і культурних цінностей, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі Переліку матеріальних і культурних цінностей, що перебувають у державній власності та потребують евакуації у разі збройних конфліктів, визначеного Порядком проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 року № 841).
-
Заходи з евакуації в разі збройних конфліктів розробляються в плані цивільного захисту на особливий період окремим розділом з визначенням особливості проведення обов’язкової евакуації населення, матеріальних і культурних цінностей у разі виникнення збройних конфліктів (з районів можливих бойових дій у безпечні райони), наведенням висновків з оцінки обстановки та зазначенням інформації щодо:
1) порядку оповіщення про початок евакуації;
2) кількості населення, яке підлягає частковій евакуації, за категоріями (у тому числі осіб з інвалідністю);
3) обсягів та номенклатури матеріальних і культурних цінностей, що підлягають евакуації;
4) порядку вивезення населення та матеріальних і культурних цінностей у безпечні райони;
5) порядку організації охорони матеріальних і культурних цінностей під час їх евакуації;
6) пунктів завантаження на транспортні засоби матеріальних і культурних цінностей;
7) маршрутів евакуації;
8) безпечних районів, куди здійснюється евакуація населення та матеріальних і культурних цінностей;
9) пунктів вивантаження матеріальних і культурних цінностей у безпечних районах;
10) особливостей планування екстреної евакуації населення із зон можливого ураження.
-
Заходи з приймання та розміщення евакуйованого населення, матеріальних і культурних цінностей у разі збройних конфліктів розробляються в плані цивільного захисту на особливий період місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, на території яких визначено безпечні райони.
-
Особливості планування заходів з евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
-
Заходи з евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення розробляються окремим розділом у планах евакуації населення. Планування заходів з евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в разі збройних конфліктів передбачається в окремому розділі з евакуації населення та матеріальних і культурних цінностей у разі збройних конфліктів, який розробляється в планах цивільного захисту на особливий період.
-
Комісія з питань евакуації під час планування заходів з евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення:
проводить оцінку обсягів і характеру евакуаційних заходів;
визначає пріоритети та особливості під час евакуації осіб з інвалідністю, зокрема з порушенням органів зору, слуху, опорно-рухового апарату, з розумовою відсталістю, психічними розладами, та інших маломобільних груп населення (осіб, які їх супроводжують), у тому числі тих, які перебувають у закладах охорони здоров’я, освіти та соціального захисту.
-
Під час оцінки обсягів і характеру евакуаційних заходів визначаються:
кількість осіб з інвалідністю з порушенням опорно-рухового апарату (окремо визначається кількість тих, хто пересувається самостійно, хто пересувається на інвалідних візках, хто знаходиться в лежачому стані);
кількість осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, які потребують під час проведення евакуації допомоги сторонніх осіб та медичного забезпечення;
кількість осіб, які супроводжують осіб з інвалідністю;
медичний персонал, необхідний для супроводу осіб з інвалідністю;
місця постійного проживання (перебування) осіб з інвалідністю;
маршрути руху до ЗПЕ;
порядок прибуття осіб з інвалідністю, які самостійно не можуть пересуватися, до ЗПЕ або проведення їх евакуації з місця постійного проживання;
способи оповіщення та інформування осіб з інвалідністю залежно від характеру інвалідності.
-
У розділі ІІІ «Особливості планування евакуації осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» зазначається інформація щодо:
кількості осіб з інвалідністю та осіб, які їх супроводжують, з урахуванням вимог пункту 3 цього розділу;
транспортних засобів, які будуть задіяні;
пунктів посадки (висадки) осіб з інвалідністю;
забезпечення транспортних засобів спеціальним обладнанням для посадки (висадки) та перевезення осіб з інвалідністю;
залучення спеціального медичного транспорту для перевезення осіб з інвалідністю (за необхідності).
-
Під час планування заходів з евакуації маршрути руху, місця привалів та їх тривалість, розташування та оснащення медичних пунктів, пунктів обігріву, харчування, забезпечення водою по всьому маршруту руху мають максимально враховувати специфічні потреби осіб з інвалідністю.
-
Планування транспортного забезпечення евакуаційних заходів передбачає підготовку транспортних засобів для виконання евакуаційних перевезень осіб з інвалідністю та осіб, які їх супроводжують.
-
Під час планування підготовки та здійснення санітарної обробки населення обов’язково враховується специфіка проведення санітарної обробки осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
-
Планування обладнання ЗПЕ, ППЕ, проміжних пунктів евакуації, пунктів посадки, висадки, маршрутів евакуації проводиться з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
-
Доведення сигналів оповіщення під час проведення евакуації та інформування населення про порядок дій на різних етапах евакуації, інформування про обстановку, що склалася, організовуються в доступній для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення формі.
-
Планування розміщення в безпечних районах полягає в пристосуванні приміщень та будинків до потреб осіб з інвалідністю.
-
При плануванні заходів із життєзабезпечення евакуйованого населення, зокрема забезпечення водою, предметами першої необхідності, житлом, медичними послугами і засобами, комунально-побутовими послугами, транспортом та необхідною інформацією, мають максимально враховуватися потреби осіб з інвалідністю.